AdBlue – válságon innen és túl

A daruk története 2. rész
2021-05-04
Otthonokat építünk!
2022-07-05

AdBlue  – válságon innen és túl

2021 őszén a médiumok sora kürtölte világgá, hogy akadozott Európa-szerte az AdBlue ellátás, amelynek következtében ideiglenes készlethiány alakult ki a töltőállomásokon. Írásunkban körbejárjuk, hogy mennyire szokatlan ez, illetve mi a helyzet pár hónap elteltével.
A hiány váratlanul jobbról beelőz

Mielőtt részletesebben belevágnánk, érdemes kicsit távolabbról indítani a kérdéskört. Az elmúlt években egyre gyakrabban találkozunk a híradásokban azzal, hogy valamiből hiány alakult ki vagy mennyiségi korlátozást vezettek be. A chiphiány borzolta/borzolja a kedélyeket akkor, amikor a pandémia következtében több millió munkavállaló kényszerült home office-ra, az iskolások pedig online oktatásra.

A központi irányítású tervgazdaságokban a hiány nem volt ritka jelenség, a régi motorosok még emlékeznek arra, hogy a banán csak télen volt kapható. Az 1200-as Ladához is csak pult alól lehetett bal első sárvédőhöz jutni, de most, a piaci viszonyok között működő nemzetgazdaságok is megismerkedhettek ezzel a jelenséggel.

Az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve az amerikai gazdaság általános állapotáról tavaly ősszel közzétett, az ún. Bézs könyvében (Beige Book) a szemfüles elemzők hetvenszer (sic) vehették észre a HIÁNY szót. Korábban ez jóval ritkábban fordult elő.

Azért hazánkban ez nem újkeletű dolog, hiszen már a járvány előtt is hiány mutatkozott bizonyos szakmákban a munkaerőpiacon, nem lepődünk meg, ha ukrán vendégmunkások végzik a lakásfelújítást, egy jó és megbízható sofőrt pedig aranyáron is alig találni.

Oldalunk tartalmához kapcsolódóan elég csak azon szigetországi hírekre visszaemlékezni, amikor arról cikkeztek, hogy a Brexit utáni Angliában kb. százezer kamionsofőr hiányzott (Európa-szerte négyszázezer a hiány sofőrökből), vagy arra, amikor sorokban álltak az autósok a benzinkutak előtt az ideiglenes benzinhiány következtében, s a katonaság segédkezett be az akadozó szállításokba.

Hónapokig szerepelt a címoldalon az is, amikor a tengeri szállításhoz szükséges konténerekből alakult ki hiány és ez által a tengeri szállítás díja is többszörösére emelkedett.

Az energiaár drágulása és/vagy az áruhiány a nemzetközi termelési láncokat jelentősen megzavarja. A gyárak évtizedek óta a Just-In-Time (éppen időben) gyártásszervezési és készletgazdálkodási folyamat szerint működnek, vagyis nincs raktárkészlet, tartalékolás.

Az akadozó alapanyag és alkatrész beszállítás, a lassabb vagy drágább fuvarozás a jól kialakított metódust borítja fel, pl. egy komplett autógyárat is kényszerpihenőre küldhet.

Ennyi előzmény után talán már nem is oly meglepő, hogy a hazai közúti szállítási/szállítmányozási szektor is megtapasztalhatta, hogy mi is az a HIÁNY.

Az AdBlue-adalékanyagból lépett fel hiány, illetve vezettek be eladási korlátozásokat.

A megnövekedett gázárak következtében egyes vegyiüzemek (műtrágyagyárak) leállították vagy csökkentették a termelésüket, ami az AdBlue készletek csökkenéséhez vezetett.

A legjelentősebb európai AdBlue-gyár a Duslo Szlovákiában található, Vágsellyén.  Az AdBlue-gyártás legfontosabb alapanyaga a földgáz, melynek világpiaci árának drágulása  miatt ennek az üzemnek a kapacitása a töredékére csökkent, miközben a többi európai AdBlue-előállító leállt, vagy hasonlóan visszafogott termelésre állt át.

Ennek következtében nem tudták a töltőállomások az igényeket kellőképpen kiszolgálni, a másodlagos piacon jelentősen felszökött az ára. Kis idő elteltével csak meghatározott mennyiséget lehetett belőle vásárolni.

Ezt megelőzően kevesen tudták, hogy mire is való, de a krízis által egy csapásra megtanulhattuk a nevét és jelentőségét, mert nélküle  nem mennek a gépjárművek.

A történet pikantériája, hogy egy nem is drága adalékanyagról van szó és éves szinten is legfeljebb pár száz liter a kamionok szükséglete belőle.  Egy apró fogaskerék a gépezetben az AdBlue, de annak hiánya képes megakasztani az egész rendszert.

Hatszorosára emelkedett földgázár

2021-ben a földgáz áremelkedését a globális kereslet növekedése okozta, miután az országok újraindították a gazdaságukat ahogy a koronavírus-járvány miatti lezárásokból kilépnek.

A földgáz árának alakulása az európai piacon 2021-ben (a holland  gáztőzsde – TTF– árjegyése)

Miért borzolta a kamionosok kedélyét az adalékanyag hiánya?

Hazánkban mintegy negyvenezer tehergépjármű van. Ezek dízelüzemű járművek (személy- és áruszállítás, mezőgazdasági járművek), amiknek üzemeltetéséhez elengedhetetlen az AdBlue. Gyakorlatilag a motor működéséhez nélkülözhető lenne, csakhogy a mai csodamasinák korában a fedélzeti számítógép egyszerűen letiltja a járművet ennek hiányában.

Ha kikifogy az AdBlue adalékanyag, nem indul a jármű: nincs aratás, nincs fuvar, nincs daruzás, megáll az élet. Egyszerű ez, mint a hengerkerék működése.

A régebbi típusú járművek vígan elmennek adalékanyag nélkül, a motor működéséhez ugyanis nem szükséges annak megléte. Az újak, az elektronikusan vezéreltek, miként fentebb írtuk, már nem. Nem tartom kizártnak, hogy technikailag nem lenne egy kiskapu, de azzal egy jókora büntetést kockáztat adott esetben a delikvens, ha „belenyúl” a fedélzeti számítógépbe.

Felkészülni, vigyázz…

A hozzáférhető készletek és a kevés gyártó kapacitása ezért stratégiai fontosságú. Hónapokkal a válság után érdekes lenne megvizsgálni azt is, hogy a jövőbeni AdBlue-válságok megelőzésére milyen stratégia készült, nemzetközi kiszolgáltatottságunkban milyen változások történtek. Még azon sem lepődnénk meg, ha megjelenne egy hazai gyártó a magyar vakcinagyár mintájára…

Apu, de mi az az AdBlue?

Az AdBlue hiányának jelenségét igyekeztünk az előzőekben körbejárni, de arról még nem esett szó, hogy mi is pontosan ez a nélkülözhetetlen anyag.

A történet ott kezdődött, hogy 2014 szeptemberében hatályba lépett az Euro 6 uniós kibocsátási szabály. Ennek célja az, hogy korlátozza a közúti járművek által kibocsátott szennyező gázok mennyiségét.

A környezetvédelmi szabályok a személy-, haszon- és mezőgazdasági gépjárművek esetében egyre szigorodtak már előtte is, de már nem tartották elégségesnek a különféle optimalizálásokat (katalizátorcsere, abroncs csere, aerodinamikai optimalizálás, stop-start rendszerek).

Ma ott tartunk, hogy a közepes és nagyméretű dízelmotorok az EU által szabályozott határétékeket már csak az AdBlue környezetbarát adalékanyag használatával tudják teljesíteni.

Az AdBlue egy folyékony, tiszta oldat, amely ioncserélt vízből és karbamidból áll, amely az SCR (szelektív katalitikus redukció) rendszerrel ellátott járművek nitrogén-oxid kibocsátását csökkenti. Az AdBlue az SCR katalizátorba fecskendezve vízzé, levegővé és nitrogénné alakítja a kipufogógázok ártalmas nitrogén-oxidjait.

Egy kép (film) többet mond ezer szónál. A filmből egyszerűen megérthetjük az AdBlue működését.

Az AdBlue használatával talán Gaia istennő is kicsit elmosolyodik, hogy jobban vigyáz az emberiség a természetre, hiszen használatával 60% -kal csökken a nitrogén-oxid kibocsátás az Euro 3 osztályhoz képest, a részecskeszám legalább 80% -kal csökken, a CO2 csökkenés pedig közel 7% -os. Kék bolygónk kicsit kékül, kicsit zöldül így.

Max the Hunter

Az AdBlue készlet hiánya pár hét leforgása alatt elmúlt. Ma már legfeljebb mennyiségi megkötéssel, de beszerezhető az adalékanyag, a 2021-es „válság” a múlté. Ilyen egyszerű…?

A jövőre nézve jóslatokba hiábavaló bocsátkozni. A világpolitika, világgazdaság egyrészt mindig fog újabb munícióval szolgálni; de úgy tűnik, hogy a hiányból fakadó helyzetekkel, drasztikus áremelkedésekkel meg kell barátkoznunk. Vigyázó szemeink most is pásztázhatják az aktuális olaj/gáz/gázolaj árakat, az orosz-ukrán konfliktus fejleményeit…

Üzemanyag fronton már ma is akad azért pár érdekesség: néhány hazai kút a befagyasztott árak miatt bezárásra kényszerülhet, miközben a szlovákok hozzánk jönnek tankolni. A szerbek pedig szintén befagyasztották az árakat, a lengyelek áremelkedéssel szemben pajzsként az üzemanyagok áfájának csökkentését tartják a fuvarozók feje felé, miközben Nyugat-Európában, a németeknél történelmi magasságú árakat jegyeznek. Ez a témakör is megérne egy misét, egy benzingőzös mesét.

Idehaza a normális kerékvágásban robog az élet most, mind üzemanyaggal, mind AdBlue-val tele tölthetik tartályaikat a fuvarozók, a ludasnak kikiáltott gáz ára is a decemberi csúcsról megfeleződött. Az AdBlue mizéria a múlté. A sofőrök nyomják a gázpedált, repítik soktengelyen a szállítmányukat, miközben feltekerik a rádióból kiáramló Mad Max  filmmelódiát, a Max the Huntert. A következő válságig.