Gyakorta látni az utakon olyan rakomány nélküli kamionokat, amelyeknek egy vagy több kereke a levegőben, felhúzva található. A szakzsagon ezt boogie-tengelynek hívja, de természetesen kapott hétköznapi nevet is: ez a bogizás. Bármelyik nevén is hívjuk a gyereket ugyanarról van szó. Felvetődik a kérdés a laikusokban, hogy ez mire jó?
A válasz egyszerű: az emelhető segédtengely használatának köszönhetően kedvezőbb manőverező képesség, kisebb mértékű gumikopás és alacsonyabb üzemanyagfogyasztás jellemzi a járművet. A dupla hajtású hátsó tengelyek pedig nagy előnyt biztosítanak nagy terhelésnél, rossz minőségű utakon. Azért nem árt leszögezni, hogy nem minden kamion tud ilyet, csak az úgynevezett boogie liftesek.
Milyen előnye van a felemelt keréknek?
Elöljáróban érdemes leszögezni, hogy a szállítás-fuvarozás igen költségérzékeny tevékenység. A legnagyobb költségtényezők (a járművek beszerzésén, szervizelésén ugorjunk át elegánsan) az üzemanyagköltség, illetve az útdíjak. Ebből fakadóan minden vállalkozásnak (sofőröknek) elemi érdeke, hogy a lehető legoptimálisabb legyen a fogyasztás.
Tegyünk egy kis kitérőt, miként is lehet egy kamion fogyasztását optimalizálni:
Megfelelő karbantartás: Rendszeres olajcsere, szűrőcserék, valamint a gumiabroncsok rendszeres ellenőrzése és nyomásának megfelelő beállítása hozzájárulhat a kamion hatékonyabb üzemeltetéséhez és az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez.
Sebesség korlátozása: A sebességkorlátozás betartása nem csak biztonságosabb, de az üzemanyag-fogyasztás szempontjából is előnyös lehet.
Okos vezetés: Az üzemanyag-hatékony vezetési technikák, mint például az alacsonyabb sebesség tartása, a hirtelen gyorsítások és fékezések elkerülése és a terhelés optimális elosztása, jelentős hatással lehetnek az üzemanyag-fogyasztásra.
Könnyítés: A kamion tömege hatással van az üzemanyag-fogyasztásra, így az elengedhetetlen terhek minimalizálása, a felesleges tartozékok eltávolítása, valamint a szükségtelen teher eldobása mind hozzájárulhat a fogyasztás csökkentéséhez.
Üzemanyag-megtakarító technológiák: Az üzemanyag-megtakarító technológiák, mint például az aerodinamikai eszközök, az EGR (Exhaust Gas Recirculation) rendszer, a hűtőfolyadék-hővisszanyerő és a pneumatikus kerekek, szintén hozzájárulhatnak az üzemanyag-fogyasztás csökkentéséhez.
Milyen előnyökkel jár a boogie-tengely?
A tengelynyomás és ezzel együtt a tapadás is megnő, ez által a menetstabilitás jobb lesz.
A nem hajtott tengelyen lévő kerekek is rendelkeznek némi menetellenálással. A gumik deformálódnak, a csapágyaknak van súrlódása, a fékrendszerben is felléphet súrlódás etc., vagyis kevesebb kopás, lassabb elhasználódás. Ellenben amikor a tengelyen lévő kerekek meg vannak emelve, akkor ezek eltűnnek. Mivel ez rakomány nélkül történik, ezáltal nincs terhelés, 1-2 kevesebb tengely is el tudja viselni a terhelést.
Ennek pozitív hozadéka, hogy a fogyasztás csökkenését ki lehet mutatni (egyes szakértők ezt kb. 15%-ra teszik megfelelő fordulatszám használata mellett), valamint a felemelt kerék nem kopik feleslegesen. Ez utóbbi annak fényében, hogy egy új gumiabroncs darabja legkevesebb is 100-200 ezer forintba is kerülhet (a prémium márkás gumiabroncs ennek többszöröse is lehet), így komoly összeget lehet megspórolni.
Az alábbi videó érdekessége, hogy a Scanianál lehetővé vált, hogy a hajtott tengelyek is emelhetőek legyenek, aminek köszönhetően a tengelyemelés előnyeit és a dupla hajtású tengelyek előnyét egyszerre élvezhetjük. A tengely emelési időtartama 25 másodperc, ilyenkor a felemelt tengely lecsatlakozik a hajtásláncról.
Mi van szűk fordulókkal?
A gumiabroncsok szerkezetükből adódóan kopnak. Gondoljunk csak arra, hogy amikor egy kiadós satufékezés nyomait látjuk az autópályán, amikor falunapon egy motoros zsonglőrt csodálhatunk meg, a filmek driftelő főhőseire. A kopás, a roncsolódás mértéke a sebességtől függ, illetve az erőhatás nagyságától. Nem kamionos példa, repülős, de arról halottak már, hogy amikor egy utasszállító repülőgép landol, közel négy kilogramm gumi marad az aszfalton (sic!)? Igen, elég drasztikusan kell a nagy géptömeget lefékezni, hogy a kifutó vége előtt megálljon.
De most térjünk, akarom mondani kanyarodjunk vissza a kamionokhoz. Amikor szűken kell, hogy forduljon a szerelvény (megpakolva a 20 tonna feletti tömeg sem ritka), ott bizony radírozzák az abroncsokat rendesen. Szélsőséges esetekben az elvileg fel is robbanhat.
Ezért ezt kiküszöbölendő, bizonyos szögű kanyarnál automatikusan felemelkedik az első tengely, egyenesben pedig visszaengedésre kerül. Azért annyira nem bonyolult mérnöki feladat az, hogy tudni lehessen, hogy mikor kanyarodik a jármű. A másik két tengelyen lévő bal és jobb kerék fordulatszám-különbségéből számolják ki:)
Források: YouTube – Scania Magyarország
https://chat.openai.com/
Adatvédelmi áttekintés
Ez a weboldal sütiket (cookies) használ ahhoz, hogy a weboldal megfelelően működjön, továbbá az oldalt felkereső látogatók számára a legjobb felhasználói élményt lehessen biztosítani. A sütikben elmentett információk a weboldalt felkereső látogatók böngészőjében kerül tárolásra, és olyan adatokat tartalmaznak amelyeknek segítségével felismerhetjük, ha a weboldalra visszalátogat, vagy segít abban, hogy a weboldal melyik oldalait látogatja a felhasználó a leggyakrabban, mik a legérdekesebbek számára, melyik részek a legjobban használhatóak.
A felhasználó a bal oldali rész fülein keresztül a süti beállításokat részletesen be tudja állítani.
Feltétlenül szükséges sütik
A feltétlenül szükséges sütiket mindenkor engedélyezni kell, hogy elmenthessük a beállításokat a sütik további kezeléséhez.
Amennyiben ez a süti nem kerül engedélyezésre, akkor nem tudjuk elmenteni a kiválasztott beállításokat, ami azt eredményezi, hogy minden egyes látogatás alkalmával ismételten el kell végezni a sütik engedélyezésének műveletét.