Méhek útja
2021-06-29
Új autó – Fantázia szabadon – készház daruzás
2021-09-21

A darus autók már a legifjabb kortól elvarázsolnak bennünket. A legtöbb szülő megtapasztalhatta már – főleg, ha fiú gyerekről van szó – , hogy egyszer csak eljön a kukás, tűzoltó és darus autó korszak. Ez utóbbinál azért nem árt megkülönböztetni azt, hogy van autódaru és darus autó. A technika szerelmesei tudják, hogy az egyik nem keverendő a másikkal, de a laikusok kb. itt el is vesztik a fonalat, ezért tisztázzuk előbb a kettő közötti különbséget.

A két jármű közötti lényeges különbség az, hogy az autódarunál az az alváz, a motor és a jármű minden része a daruzás szolgálatában áll. Vagyis speciálisan erre a tevékenységre lett kifejlesztve. Ezen járművek a saját lábukon (ami több tengelyt jelent) közelítik meg a munka helyszínét, nincs szükség egyéb szállítójárműre, hogy a terepre megérkezzenek.

A darus autó ellenben egy hibrid megoldás. Egy szállításra tervezet teherautó kap egy daruszerkezetet. Ez a daru egy hidraulikus daru, több ponton megtörik, az összecsukható, ez által kis helyet foglal egy a járművön. Elhelyezés szempontjából ez lehet a fülke mögött, illetve a plató mögött is. A darunak köszönhetően a felemelt árut a járműre fel-, illetve le lehet rakodni, az a célpontba eljuttatható.

Ezen típust gólyadarunak is hívják, de elterjedtebb az önrakodós, KCR-es autó elnevezés.

A magyar KCR fellegvára: Somogyország

A gólyadaru szülőhazáját a skandináv területeken találjuk meg. A szállítás korszerűsödésével, a fokozott igényeknek megfelelően hazánkban is szükségessé váltak a korszerű, hidraulikus daruval ellátott járművek. Ezt a piaci rést egy kaposvári vállalat volt hivatott betölteni a volt rendszerben.

Az 1970-es években a Kaposvári Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalatnak (később Mezőgép, majd Kaposgép néven lett ismert) Kaposváron kívül több somogyi és zalai településen volt telephelye. Több mint száz fejlesztéssel foglalkozó mérnöknek és szakmunkásnak köszönhetően számos nagyszerű gépfejlesztés történt.

A legismertebb gyártmányuk a KCR hidraulikus darucsalád volt. Az önjáró rakodóik országosan elterjedtek és még ma is használatban vannak. A megszűnt Kaposgépből több jelentős kaposvári vállalkozás fejlődött ki.

Kaposvári Gépjavító Állomás 1952-53-ban jött létre, ekkor még traktorokat, kombájnokat, lánctalpasokat javított termelőszövetkezetek részére. 1972-ben a vállalat profilja darugyártással bővült. 1972-től a svéd Cranab cég licence alapján gyártott KCR-2000, 3000, 4000, 5000, stb. típusú traktorra, erdészeti gépekre és teherautókra szerelhető darukat (a számok a terhelhetőséget jelzik kp/m-ben, tehát a KCR-2000 2 tonnaméteres, a gémhossz 4 méter körüli volt).

Kaposvári Mezőgazdasági Gépgyártó és Szolgáltató Vállalat és fejlesztéseit ipari és műszaki megoldások szakterületi kategóriában 2008-ban a megyei értéktár is elismerte, s megkapta Somogyország Kincse címet

De honnan is ered ez a KCR-es kifejezés?

 Az önrakodós autókat az angolszász területeken Truck loader crane néven ismerjük. A crane (daru) szót sejtjük, hogy tartalmaznia kell a KCR rövidítésnek, de az első és harmadik betű megfejtése az előző kaposvári történések alapján már nem is olyan bonyolult. A megoldás egyszerűen:

KCR = Kaposgép Cranab Rakodó

Mára persze a régi idők emlékei már megfakultak, a KCR kifejezés is kissé más értelmet nyert, az önrakodós autó kifejezés szinonimájaként használatos. Ha szigorúan vesszük, akkor egy apróhirdetésben eladásra kínált Hiab daruval ellátott Volvo önrakodós járműre valójában nem pontos kifejezés az, hogy KCR-es.

A kaposvári fejlesztéseknek és gyártásnak köszönhetően terjedt el az országban a hazai gyártású KCR-es daruk, kerültek azok a mezőgazdasági gépekre, MTZ traktorokra, az erdészeti forwarderekre (olyan erdészeti jármű, amely nagy kivágott rönköket szállít a tuskótól az út menti leszállásig), a közúti szállításban pedig a ZIL és IFA járműveken is megjelentek.

A mai fuvarosok, darusok, akik jó pár évtizede kezdték az ipart, ezek a járművek már nem is olyan ismeretlenek, hiszen ezeken a vasakon tették meg az első fuvarjaikat.

Képes retró vas (KCR-es ) történelem

 

 

Felhasznált források:

Az erdő (1984. szeptember, XXXIII. évf. 9. szám)

somogyiertekek.hu

kaposatlas.hu

https://autodarublog.blog.hu

forum.index.hu

Facebook (Volán, ÉPFU, BSZV, ÁFOR és a többiek albuma)